Deze informatie is voor bewindvoerders die werken met inwoners van gemeente Almere. Je vindt hier informatie over het indienen van verschillende aanvragen zoals schuldhulpverlening, over bijzondere bijstand bewindvoeringskosten en relevante regelingen.
Voor Almeerders met financiële zorgen heeft de gemeente veel verschillende regelingen. Je kunt al deze regelingen vinden op de pagina ‘Hulp bij rondkomen’
De inwoner kan zelf ook een aanvraag voor bijzondere bijstand indienen. Hiervoor is een Digid vereist. Meer informatie is te vinden op de pagina Kosten voor bewindvoering.
Als je cliënt onvoldoende inkomen en spaargeld heeft om de kosten van bewindvoering te betalen, kun je bijzondere bijstand voor bewindvoeringskosten aanvragen. Verzamel de volgende bewijsstukken en maak er een kopie van:
Neem contact met ons op via telefoonnummer 14 036 en vraag om een schriftelijke aanvraag.
Vul het formulier ‘Aanvraag bijzondere bijstand’ in en stuur alles op. Het adres staat op het formulier.
Ontvangt de onder bewind gestelde geen bijstandsuitkering, dan hebben we extra informatie nodig. Op de pagina Bewijsstukken kun je zien welke informatie dat is.
Ontvangt je cliënt algemene bijstand of bijzondere bijstand voor de bewindvoeringskosten? En wijzigt de situatie van je cliënt? Geef dit dan binnen twee weken aan ons door. Het gaat om de volgende wijzigingen:
Met het wijzigingsformulier geef je de wijzigingen door. Op het formulier is aangegeven welke bewijsstukken nodig zijn.
De inwoner kan ook zelf wijzigingen in de situatie aan de gemeente doorgeven. Hiervoor is een Digid vereist. Meer informatie is te vinden op de pagina Veranderingen doorgeven en bewijsstukken inleveren.
In de toekenningsbeschikking voor onbepaalde tijd wordt er geen einddatum vermeld.
In de toekenningsbeschikking voor bepaalde tijd wordt er wel een einddatum vermeld. Voor afloop einddatum dien je een nieuwe aanvraag in. Hierbij moeten voor de beoordeling benodigde gegevens aangeleverd worden.
LET OP: een vastgesteld draagkrachtjaar over een gesloten periode betekent niet dat de toekenning ook over een gesloten periode is gedaan. Als er geen einddatum bij de toekenningsbeschikking is toegevoegd betekent dit alsnog dat de toekenning voor onbepaalde tijd is gedaan.
Als via de Regeling beloning curatoren, bewindvoerders en mentoren de jaarlijkse tarieven worden gewijzigd hoef je hiervoor geen losse aanvraag te doen bij de Gemeente Almere. Wij passen zelfstandig automatisch deze wijzigingen toe in onze uitbetalingsdossiers.
De expertgroep Curatele Bewind en Mentorschap (CBM) heeft aangegeven dat je de extra bankkosten per jaar in rekening mag brengen bij je cliënt. In de jaren 2022 en 2023 hebben wij de vastgestelde bedragen in de maand januari van betreffende jaar uitbetaald naast de lopende (bijzondere) bijstandsuitkering.
Indien voor jouw cliënt in de maand januari een lopende bijzondere bijstandsuitkering loopt hoef je voor dat jaar geen aanvraag in te dienen. Eventuele losse aanvragen voor bankkosten voor een opvolgend jaar zullen niet direct los worden beoordeeld, omdat deze automatisch zullen worden betaald in de maand januari van het volgende jaar.
Op dit moment maakt de gemeente Almere geen gebruik van het Adviesrecht. Met het convenant Samen Verder streeft de gemeente Almere naar een duurzame samenwerkingsrelatie met bewindvoerders. Elke bewindvoerder is welkom om zich aan te sluiten.
Heeft je cliënt schulden waar deze zelf niet meer uit denkt te komen? Dan kun je je cliënt bij Verder aanmelden.
Verder werkt in opdracht van de gemeente Almere. Team MOSS (Maatwerk Ondersteuning Schuld Stabilisatie) is onderdeel van De Schoor en werkt nauw samen met Verder. Samen ondersteunen zij Almeerders met financiële vragen en problemen. Kijk voor meer informatie op de pagina Schulden.
Bij een crisissituatie, bijvoorbeeld een woningontruiming of afsluiting van gas, water of licht, moet snel geschakeld worden. De bestaande stappen blijven gelden:
Je kunt de gemeente vragen of je client maar een deel van de afvalstoffenheffing hoeft te betalen. Dit heet: een verzoek doen voor kwijtschelding. Meer informatie hierover vindt je op de pagina Kwijtschelding.
Mail dan naar belastingen @almere.nl
In het najaar van 2023 ondertekenden de gemeente Almere, De Schoor, Verder (voorheen PLANgroep) en een aantal bewindvoerderskantoren het vernieuwde convenant Samen Verder. Per 1 januari 2024 kunnen alle bewindvoerderskantoren die cliënten hebben uit de gemeente Almere toetreden tot het convenant Samen Verder.
Convenantpartners beogen de best passende ondersteuning aan de Almeerder met financiële problematiek te bieden. Dat leidt tot:
Om niet van toepassing als;
De volgende werkafspraken worden door de gemeente Almere gemonitord om zicht te krijgen op de effectiviteit en de kwaliteit van de ketensamenwerking rondom schuldenbewind:
Sinds 1 januari 2024 kunnen alle bewindvoerderskantoren die Almeerder ondersteunen bij problematische schulden toetreden tot het convenant Samen Verder. In het convenant zijn samenwerkingsafspraken gemaakt over de keten van schuldhulpverlening en de vertrekking van bijzondere bijstand bewindvoerderskosten. Vragen over het convenant of willen toetreden? Mail naar bewind. @almere.nl
Inhoudelijke vragen kun je mailen naar bewind. @almere.nl