Procescoördinatie is het inzetten van de hulp aan een huishouden op basis van afspraken binnen een gemeenschappelijk gemaakt plan.
Dit plan wordt vastgesteld door leden van het betreffende huishouden en de betrokken professionals, zo nodig geadviseerd door specialisten. Het omvat ook het bewaken van de voortgang en de resultaten van de afspraken. Het is een regulier onderdeel van situaties met meervoudige vraagstukken.
Als ondersteuningsprocessen stagneren en ook niet meer gaan functioneren, kan in een rondetafelgesprek een onafhankelijke procescoördinator worden ingezet om het proces vlot te trekken.
Onafhankelijke procescoördinatie heeft met name meerwaarde als het gaat om huishoudens die ondersteuning nodig hebben op minimaal drie leefgebieden en dat voor twee of meer leden van het huishouden. Het gaat dan om individuen of huishoudens bij wie de geboden ondersteuning door en ingezet via de wijkteams onvoldoende resultaat oplevert (opschaling), waardoor er meer afstemming nodig is. Het kan ook gaan om individuen of huishoudens die na intensieve ondersteuning vanuit de ambulante of residentiële derde lijn weer verder kunnen met lichtere ondersteuning (afschaling).
Een onafhankelijke procescoördinator is in staat om:
Een onafhankelijke procescoördinator:
Een onafhankelijke procescoördinator:
In situaties waarin de ondersteuning vastloopt of kaders ontoereikend zijn, kan de brandpuntfunctionaris, zo nodig met inzet van diens doorzettingsmacht, het proces weer vlottrekken. Hierbij kan het gaan om een van de volgende situaties:
Tot slot is het denkbaar dat ondanks alle inspanningen het beoogde resultaat niet wordt bereikt en het onduidelijk is waarom. Dan kan aan de brandpuntfunctionaris gevraagd worden mee te denken.
Om te zorgen dat de brandpuntfunctionaris alleen dan wordt ingezet als alle andere mogelijke interventies niet hebben gewerkt, verloopt de inzet van de brandpuntfunctionaris bij voorkeur via een van de onafhankelijke procescoördinatoren, uitgezonderd situaties die betrekking hebben op stagnatie van de zorg bij vormen van residentiële ondersteuning. In dergelijke gevallen kan de brandpuntfunctionaris rechtstreeks door een van de betrokken organisaties worden benaderd.
Onafhankelijke procescoördinatie wordt ingezet voor opschaling als:
Werkwijze bij opschalen
Procescoördinatie wordt ingeschakeld voor afschalen als het gaat om huishoudens die, na intensieve ondersteuning vanuit de ambulante of residentiële derde lijn, weer verder kunnen met lichtere ondersteuning (afschaling) en als:
Werkwijze bij afschalen
De betrokken hulpverlening neemt contact op met de betreffende toegang (JGZ Almere, wijkteam of Sociaal Stedelijk Team), omdat de toekenning in de praktijk niet adequaat blijkt. De casus wordt toegelicht en de professional beslist of de situatie door de toegang is op te lossen, of de inzet van een onafhankelijke procescoördinator nodig is of dat er nog andere mogelijkheden zijn.
De onafhankelijke procescoördinator legt contact met alle bij het huishouden betrokken hulpverleners en roept hen en de leden van de huishouding zo nodig binnen tien werkdagen na binnenkomen van het verzoek bij elkaar. Bij de betrokken hulpverleners zit in ieder geval een vertegenwoordiger van de wijkteams en het gezondheidscentrum.